foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Літій-іонні (Li-ion, LiNiCoMnO), вже неодноразово згадані в попередніх розділах, на сьогоднішній день, по низці причин є найбільш оптимальними для електровелосипедів, електросамокатів, електроскутерів та електромобілів. В автомобілях Tesla із самого початку і до тепер використовують саме такі акумулятори, відомого бренду Panasonic, змінювався лише формат (розмір елемента) від 18650, потім 21700, а тепер почали використовувати 26800. В електромобілях інших виробників, в переважній більшості, також використовують літій-іонні акумулятори LiNiCoMnO, тому що вони мають найбільшу питому енергоємність (Вт⋅год/кг і Вт⋅год/дм3) завдяки порівняно вищій напрузі (4,2В-max і 3,7В-номінальна) та порівняно високій ємності (для формату 18650 – до 3,5А⋅год). Максимальний та робочий струм розряду є достатніми для електротранспорту, а кількість робочих циклів дозволяє використовувати якісні акумулятори в середньому біля 5 років і це все за конкурентну вартість, хоча дешевими їх поки назвати не можна.

Наступними, які варто згадати в цьому списку є літій-залізо-фосфатні (LiFePO4) акумулятори. Вони також певний час були досить популярними в електровелосипедах і електромобілях, але через нижчу енергоємність все більше витісняються LiNiCoMnO акумуляторами. Номінальна напруга акумуляторів LiFePO4 становить 3,2В, максимальна – 3,65В, при цьому ємність елемента 18650 біля 2А⋅год (найдорожчі 2,6А⋅год), відповідно батарея на елементах LiFePO4 майже вдвічі важча за LiNiCoMnO з такою самою енергетичною ємністю, а вартість при цьому в неї також більша (через те що треба більше елементів), хоча окремий елемент і дешевший. Кількість циклів залізофосфатних акумуляторів приблизно така ж як і у сучасних літійнікелькобальтмарганцевих. Теж саме можна сказати і про робочі струми, якщо ви десь бачите, що пишуть, або говорять про набагато більшу кількість циклів, або про вищі розрядні та зарядні струми – це інформація 10-15 річної давнини, на сьогодні (2023 рік) вона не відповідає дійсності. В ті часи, про які згадують, ще були актуальними свинцеві акумулятори для електровелосипедів і пробігали вони 15-20км на заряді з потужністю 350-500Вт, а важили 40кг. За останні 10 років електротранспорт зазнав суттєвих змін, в першу чергу завдяки розвитку акумуляторів, та зниженню їх вартості.

Літійтитанат (LiTiO) – ці акумулятори дійсно мають більшу кількість циклів та вищі струми розряду і заряду, ніж згадані вище, але номінальна напруга в них ще нижча – 2,4В, (робочий діапазон 2,8-1,8В), питома ємність також невисока, відповідно, батареї з такими акумуляторами будуть мати значно нижчу енергію при тій же масі та розмірах. Через меншу енергоємність, а також через порівняно високу вартість літійтитанатні акумулятори не набули широкого поширення в електровелосипедах.

Ну і на останок згадаємо свинцевокислотні акумулятори, їх також називають гелевими та AGM батареями. Перш за усе зазначимо, що звичайні свинцеві акумулятори, що призначені для пуску двигуна, не можна використовувати в електровелосипедах, оскільки вони працюють повністю зарядженими. Треба використовувати так звані «тягові акумулятори», їх позначають AGM. Все, що треба знати про AGM батареї – це те, що вони в 4-6 разів будуть важчими і більшими за батарею Li-ion, LiNiCoMnO при такій самій енергії (Вт*год), використовуються вони 1-2 роки, дуже швидко деградують. AGM батареї значно дешевші за літій-іонні, але з огляду на термін служби, економія, з рештою, не є суттєвою, а от електровелосипед 500Вт з пробігом біля 30км, буде важити більше 30кг. Через усе вищезгадане, свинцевокислотні AGM акумулятори, на сьогоднішній день майже не актуальні для застосування в електровелосипедах.